Info om falske mails, konkurrencer ol.

Kære Proshop kunde

Online kriminalitet er kraftig stigende, og kreativiteten for svindel kender ingen grænser. I øjeblikket cirkulerer der mange svindelforsøg. Vi får en del henvendelser, og derfor vil jeg gerne fremhæve nogle eksempler på den svindel med Proshops brand og varer, man bør være opmærksom på:

1. Falsk kundeundersøgelse i Proshops navn

Der florerer desværre nogle falske kundeundersøgelser, der bruger Proshops navn og logo. Disse mails inviterer til en kundeundersøgelse og bagefter kan man vælge et produkt til kr. 1.200,- som tak for hjælpen. Man bliver oplyst om, at man skal betale for fragten på kr. 39,-. Hvis man taster sine persondata ind, hæver svindlerne beløbet til € 2.200 sekundet, inden man betaler.

Grafikken og logo i den falske undersøgelse er en kopi af vores, og teksten på disse falske mails er på dansk. Mail-afsenderen og web-adressen viser dog, at det ikke er Proshop, som er afsender. Er man kommet til at gennemføre og har overført penge i sådan mail, så skal man straks lave en indsigelse til banken.

2. Mor (far), min telefon er gået i stykker!

Du kan blive kontaktet på SMS eller på WhatsApp af en, som udgiver sig for at være dit barn eller anden familie. Denne svindler vil fortælle dig en historie om, at deres telefon er gået i stykker, og at de derfor skriver fra en ukendt adresse. Svindlerne har ofte været på Facebook og kan krydre historien med noget personligt, så det lyder som om, det er den rigtige person, der skriver.

Svindelnummeret består i, at man skal betale for, at der købes en nye telefon. I virkeligheden har svindleren lagt en ordre til sig selv, så når butikken får din indbetaling, vil telefonen blive sendt direkte til svindleren. Det er beklageligvis således, at hvis man har lavet denne type bankoverførsel, kan man ikke lave en indsigelse ved banken, og pengene er derfor tabt.

3. Facebook, Instagram mv.

Hos Proshop har vi ofte såkaldte ’giveaway’ på sociale medier. Det betyder, at vi afholder konkurrencer, som man kan deltage i og vinde præmier. Vi afholder altid disse konkurrencer via vores officielle SoMe kanaler.

Hvis man støder på konkurrencer, som udgiver sig for at være fra Proshop, kan man tjekke om de er legitime ved bl.a. at se på de anvendte metoder. Hos os skal man f.eks. ikke betale for fragt, og som det fremgår af nedenfor viste billede, så anvender vi ikke uigennemskuelige marketingskanaler. Billedet er et eksempel på et fake-opslag sponsoreret af et mystisk firma, der ikke har noget med Proshop at gøre.

4. Salg af demoprodukter på DBA, Marketplace mv.

Proshop forhandler produkter, der tidligere har været åbnet eller brugt af kunder, men som stadig er egnet til salg (med rabat). Men de udbydes kun til salg på Proshop. Køb derfor ikke falske varer via Facebook, Marketplace eller lignende steder. Man kan altid gå ud fra, at en Proshop-annonce på Marketplace er falsk, og derfor skal man undgå disse 100 %.

Generelle gode råd mod online svindel

Onlinesvindel finder hele tiden nye former. Så tjek som udgangspunkt altid afsenders mailadresse og weblinket, inden man klikker på noget. Hvis adresse og link ikke ser officielt ud, bør man undgå det. Hertil kommer, at hvis man deltager i en konkurrence ved Proshop og skal modtage en pakke fra PostNord eller en mail fra din bank, så indtast aldrig kreditkortoplysninger eller MitID, hvis du bliver bedt om det.

Læs mere om, hvordan man skal forholde sig til falske mails og online svindel hos digitaliseringsstyrelsen på sikkerdigital.dk

Spred budskabet og pas på dine personlige data.

Proshop a/s
Poul Thyregod
CEO